Søgemaskineoptimering og organiske placeringer

En organisk placering vil sige at din hjemmeside bliver vist i det egentlige søgeresultat på søgemaskinen, og ikke i annoncedelen som ved SEM/PPC. At forbedre sin organisk placering på f.eks. Google kan være en lang process, men en topplacering på et relevant søgeord kan være meget værd.

Hvilke søgeord skal der optimeres efter?

At vælge de rigtige søgeord at optimere efter er det vigtigste trin i processen. Det gælder om at vælge de ord en potentiel kunde ville bruge i sin søgning, når han leder efter netop jeres produkt. Hvis man forsøger at optimere for bredt, ender man ikke med at få placeringerne der hvor det gælder.

Et godt sted at starte er Googles Søgeordsværktøj - indtast de ord du tror er relevante, og se hvor mange søgninger der er på dem, og hvad Google foreslår som relaterede søgninger.

Landing pages

En landing page er en side, som er optimeret til et bestemt søgeord - det er denne side du håber Google vil vise i det organiske resultat for søgeordet, og dermed også den første side mange potentielle kunder vil se.

Det er derfor vigtig at siden både er stærk for søgeordet (hvilket betyder at det indgår i titel, meta description, h1-overskrift samt flere gange i teksten), og at den får kunderne til at føle de er kommet til det rigtige sted - hvilket blandt andet betyder at det skal være nemt for dem at se hvad næste skridt er, hvis de forsøger at købe det produkt I ønsker at sælge dem.

Linkbuilding

Linkbuilding går ud på, at få andre hjemmesider til at linke til din.

Det er den vigtigste parameter Google kikker på, når den vurderer hvilken rækkefølge søgeresultaterne skal vises i.

Det er derfor vigtigt at have gode links fra andre sider, som handler om det emne søgeordet hører til, og gerne med søgeordet som en del af link titel og tekst.

Disse skal helst pege direkte på din landingpage for søgeordet.

Long tail

Long tail er mængden af søgetermer, som er meget relevant for websitet, men forekommer sjældent på søgemaskinerne.

Lad os tage en brugtbilshandel som eksempel:

Hvis en potentiel kunde søger på Google efter "sort audi A8 2003", og en sådan er på lager, har man en meget god chance for at sælge audien, hvis det blot lykkedes at få kunden ind på sitet.

Konverteringsprocenten på long tail er ofte ret høj, men mængden af trafik på en søgeterm som "sort audi A8 2003" er så lav at det slet ikke kan betale sig at satse på denne isoleret set.

Da konkurrencen på disse termer ofte er meget lav, kan man dog ofte udnytte long tail blot ved en god indeksering af sit produktkatalog, hvis man har et sådant, eller ved at have tekst på sit site som indeholder de rigtige termer.

Blackhat og Whitehat

Blackhat dækker over metoder til søgemaskineoptimering, som søgemaskinerne ikke bryder sig om - der er tale om forskellige metoder til at vildlede søgemaskinerne og hurtigt opnå topplaceringer.

Selvom blackhat metoder kan være en hurtig vej til en topplacering, er det ikke noget seriøse virksomheder bør anvende. Når det bliver opdaget af søgemaskinerne, hvilket det som regel gør, fører det til blacklisting af hjemmesiden - og dermed et katastrofalt fald i omsætning.

Whitehat dækker over metoder som er velsete, eller ihvertfald accepterede af søgemaskinerne.

Det tager længere tid og kræver flere ressourcer at opnå placeringer med whitehat, men tilgengæld kan man ofte beholde dem længe, hvis man er bevist om, at en sådan position skal forsvares.

SEO overblik

Læs om hvordan PathShaper giver overblik over, hvor meget trafik der kommer ind på de forskellige keywords, og hvor meget omsætning de medfører.

Kontakt

Tag et møde med os, hvor vi snakker om fordelene din virksomhed kan have af at implementere PathShaper.