Hvorfor er webanalyse vigtigt

Webanalyse vil sige, at analysere hvilke besøgende der har været på dit website, hvor de er kommet fra, og hvad de har foretaget sig på det. De to vigtigste funktioner af webanalyse er effektmåling af markedsføring og forbedring af konverteringsraten.

Konverteringer

En konvertering vil sige, at en bruger har gjort noget, du opfatter som et af de primære mål med din hjemmeside. Ved varesalg vil det sige at du har solgt et produkt til en kunde.

Måling af hvor mange konverteringer der er på din hjemmeside, og omstændighederne der ledte op til konverteringen, er webanalyse systemets vigtigste funktion.

Trafikkilder

Den vigtigste af de ovennævnte omstændigheder omkring konverteringen er hvor kunden kom fra - er de kommet ind på hjemmesiden ved at søge på Google? Er det via. en AdWords kampagne eller et organisk søgeord? Er de kommet direkte ind ved at skrive domainet i deres browser?

Hvis det er en AdWords kampagne, hvilken kampagne er de så kommet fra? Hvilken annonce? Hvilket søgeord i denne annonce?

Et godt webanalyse værktøj kan lave statistik over hvor meget trafik der kommer fra de forskellige kilder, og hvilken trafik der fører til salg - og dermed kan man koncentrere sin markedsføring der hvor den har størst effekt.

Konverteringsrate

En anden vigtig funktion af et webanalyse system er optimerings af købsprocessen. Her gælder det om at studere den adfærd brugerne udviser fra de kommer ind på sitet, og de folader sitet - efter enten at have, eller ikke at have, lagt en bestilling.

Jo bedre I forstår jeres kunders adfærd, jo mere brugervenligt kan I gøre sitet for dem, og jo mere optimal kan I gøre købsprocessen.

På denne måde kan I forbedre konverteringsrate - ikke bare for en enkelt markedsføringskampagne, men for alt den trafik der kommer ind på jeres hjemmeside.

På trods af at selv små forskelle i konverteringsrate kan have stor økonomisk betydning, er web usability et ofte overset område indenfor webanalyse.

Overblik over markedsføring

Læs om hvordan PathShaper giver overblik over markedsføringen.

Flowdiagram

Lav usability-undersøgelser vha. PathShapers flowdiagrammer.

Kontakt

Tag et møde med os, hvor vi snakker om fordelene din virksomhed kan have af at implementere PathShaper.